„Komedia. Wujaszek Wania” – próba medialna spektaklu w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu

„Komedia. Wujaszek Wania” – próba medialna spektaklu w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu

Sztuki Antona Czechowa odczytuje się najczęściej bardzo serio, sentymentalnie i realistycznie. Po jego śmierci w 1904 roku, nie tylko w Rosji, ale i w Polsce utrwaliła się „czechowska konwencja”, która na ponad 100 lat uwięziła jego dramaty i bohaterów w okowach smutku. Tymczasem Czechow sam uparcie powtarzał, że pisze komedie. Twierdził, że świat, życie i ludzie są śmieszni w swojej tragiczności, a sam śmiech ma oczyszczającą moc i jest jedynym skutecznym środkiem przeciwstawienia się otaczającej nas rzeczywistości, głupocie i złu. Bo śmieszność może też zabijać.


Nie inaczej jest w przypadku spektaklu „Komedia. Wujaszek Wania”. Tytułowy bohater i jego rodzina tworzą pełen katalog dziwaków i nieszczęśników zamieszkujących rosyjską prowincję. Wszyscy oni po „czechowowsku” cierpią, miotają się, łudzą, marzą o innym, „lepszym” świecie, a jednocześnie trudno im dokonać jakiejkolwiek realnej zmiany w swoim życiu. Mają wrażenie, że nawet kiedy uda im się zrobić krok w jakąś stronę, to zawsze wychodzi głupio, nieporadnie i tak, że ostatecznie wszystko kończy się jeszcze gorzej niż na początku. Szansą na zmianę staje się przybycie ze stolicy szwagra tytułowego Wujaszka – emerytowanego profesora Sjeriebriakowa i jego nowej żony Heleny. Wielbiony (i utrzymywany) przez całą rodzinę naukowiec przez długie lata był dla Wojnickich synonimem lepszego, elitarnego świata, dodawał ich życiu splendoru, a nawet był źródłem sensu ich egzystencji. Teraz zmuszeni zostają do konfrontacji swoich wyobrażeń i oczekiwań z realnością. Jesteśmy więc świadkami wielu prób i sposobów ucieczki przed nią: groteskowych awantur, szmirowatych romansów oraz wyznań wiary w głupkowate teorie i ideologie. Krótko mówiąc, jest dużo do śmiechu. Dużo i coraz więcej.

OBSADA:
Maria Bieńkowska
Ryszarda Bielicka-Celińska
Beata Deutschman
Joanna Połeć
Mirosława Żak
Aleksander Blitek
Kamil Bochniak
Przemysław Kania / Tomasz Kocuj
Tomasz Muszyński

REALIZATORZY
Reżyseria
Jędrzej Piaskowski


Dramaturgia i opracowanie tekstu
Hubert Sulima


Scenografia i kostiumy
Anna Met


Muzyka
Jacek Sotomski


Światła
Monika Stolarska


Inspicjent
Katarzyna Giżyńska


Sufler
Ewa Żurawiecka

——————
Patronem spektaklu jest Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna

źródło tekstu – Teatr Zagłębia w Sosnowcu
zdjęcia – Paweł Bogacz

Dodaj komentarz